singusTHEsongofthecentury ; -

karolina sandström hälsar att hon med nyfikenhet väntar på fortsättningen,

so here goes;

ljuset släcktes ner. vi alla visste att det var så nära, så nära nu. jag var dock otroligt osäker på om jag ens skulle klara av själva pressen att stå där, jag menar, "pressen" bokstavligt talat. det är 4000 personer som alla vill komma längst fram och nästan ingen visar någon speciell nåd precis. 5 glam/punkrockare kommer ut på scenen i alla fall. det är förbandet prima donna, som gör sitt bästa för att få igång publiken. det går inte alls bra. alla väntar på green day. deras show går egentligen inte igång förrän frontmannen tar av sig sin leopardjacka och visar sin otroligt välformade överkropp för allmänheten. ja gud ja.

frontmannen ja. de har spelat några låtar. han undrar: "DO YOU WANT GREEN DAY?" det är då jag känner det, den där oändliga lyckan över att det är så. otroligt. nära. nu. han säger det igen: "GREEN DAY!" samma våg med lycka slår mig. han frågar det igen. jag kan inte sluta le och grina som ett fån. deras sista låt spelas och de går av scenen. i högtalarna spelas bl.a billy idol medan det riggas om till kvällens absoluta höjdpunkt. alla står och är så otroligt förväntansfulla. jag hör "love will tear us apart" spelas i högtalarna med. sä jävla bra. sen kommer han. den mytomspunna. den rosa. den öldrickande. kaninen!

detta betyder bara en sak. vi är SÅ nära nu! han dricker öl, dansar runt, får oss att sjunga med i YMCA, och ragglar lite senare av scenen. ord går inte att beskriva hur taggade alla i lokalen är. det är då jag hör det, genom sorlet.

sing us a song of the century, that's louder than bombs and eternity.
the era of static and contraband, leading us into the promised land.
tell us a story that's by candlelights, waging the war and losing the fight.

they're playing the song of the century, of panic and promise and prosperity.
tell me a story into that goodnight, sing us a song for me.

showen är igång. alla skriker. (alla texter kommer hädanefter stå för en ny låt som spelas (länk till låten följer också med) och eventuella kommentarer till detta.) jag hör de två ackorden, C# till G#, som spelas om och om igen. det är introt. tré cool kommer utspringandes på rampen, det är han på riktigt. mike springer tvärs över scenen med sin bas i högsta hugg. jason white har intagit sin position på vänstra sidan. och så kommer han ut. denna lilla man på ca 170 centimeter, som med en enkel liten handrörelse kan få 13.500 personer att följa sin minsta vink. nu är det igång på riktigt.

dream america, dream, I can't sleep from the lights early dawn.
oh scream american, scream, believe what you're seen,
from heroes and cons.

jag minns vissa saker jag tänkte på. som jag verkligen la märke till. 'from heroes and cons' är den sista meningen, i en 5 minuter lång låt, och tanken som slog mig efter det sista ordet var att denna man kan verkligen, verkligen sjunga rent som tuuuusan.

the insurgency will rise when the blood's been sacrificed.
don't be blinded by the lies in your eyes.

jag är ärlig när jag säger att vissa låtar gillar jag verkligen inte. know your enemy är en av dem. den är tråkig och upprepande, inte speciellt intressant. MEN live gör den sig så sjukt bra. helt plötsligt försvinner billie joe. var är han? en strålkastare riktas upp mot den vänstra läktaren. vad gör den lille mannen? jo han har tagit sig upp genom stolsraderna och står nu och spelar gitarr över någon gubbe. himla sjukt. när han kommer tillbaka till scenen så kräver han att en långhårig kille längst fram ska göra honom sällskap. detta blir kvällens första stagedive. ett av två.

oh bless me lord for I have sinned.

it's been a lifetime since I last confessed.

I threw my crutches in the river of a shadow of doubt,

and I'll be dressed up in my sunday best.

 

billie joe säger precis som på skivan innan denna låt; "and we will see how godless a nation we have become." det är så mäktigt. jag ropar det med honom. otroligt. det är bara fjärde låten, och nu ska han ha upp "a child" på scenen, "a child that wants to be saved!" en spinkig kille på 14 år som heter dennis får äran att bli välsignad. han ser svimfärdig ut hela tiden.

 

zeig heil to the president gasman, bombs away is your punishment.

pulverize the effiel towers, who criticize your governmet.

bang bang goes the broken glass. kill all the fags who don't agree.

trials by fire setting fire is not a way that's ment for me.

 

förstår ni hur varmt det är egentligen? ni som har varit på såna här konserter vet, men det går nästan inte att föreställa sig förrän när man väl är där, speciellt tack vare all pyroteknik as well. röra armarna är också svårt. att ta kort gav jag upp några låtar in i konserten, och att ringa folk blev också bortgjort snabbt. under holiday ringde jag bella, för jag vet att hon tycker att basen är så himla bra.


all I wanna know is a goddamned thing, not what's in the medicine.

all I wanna do is I want to breathe, batteries are not included.

what's the latest way a man can die, screaming hallelujah?

 

den låt som jag ville höra mest från det nya albumet, som jag helt glömt bort att de faktiskt spelar på turnén. så befriande.

 

dreaming, I was only dreaming,

of another place and time where my family's from.

singing, I can hear them singing,

when the rain had washed away all these scattered dreams.

 

en strålkastare riktas ner mot billie joe, stämningen blir plötsligt vacker. han sjunger det sköraste han kan, för det är precis den känslan som texten förklarar. och jag gråter, jag gråter. jag ringer även sofia, men hon missade visst hela låten pga av problem med täckning.

starry night, city lights coming down over me.

skyscrapers, stargazers in my head.
are we, we are, are we, we are the waiting.

hur fantastiskt är det inte att sjunga allsång allesammans? då alla är med på noterna också. man skriker, stämningen är på topp och en jävel med tur får dela stunden med billie joe på scenen.  jag ringde sara, och hon blev allt glad. detta stämningsfyllda går direkt vidare till;

st jimmy's coming down across the allyway,
upon the boulevard like a zipgun on parade.
lights on the siluette, he's insubordinate
coming at you on the count of 1, 2, ONE TWO THREE FOUR!

och så kommer åter igen en låt som inte direkt är min största favorit, men, vad gör man, det är stämning.

read between the lines of what's fucked up and everything's alright.
check my vital signs to know I'm still alive and I walk alone.


det finns bara en sak som går genom mitt huvud under denna låt. vilken otroligt jobbig tonart de sjunger den i... den är för låg för att sjunga i bröstklang, och för hög för att skräna i huvudklang. därför valde jag helt enkelt att symboliskt mima med i texten, och skräna så mycket jag kunde under "aaaaahh" y'know.

nu hade vi gått igenom en rad av nya, fräscha låtar, som alla släppts under 2000-talet. vi var redo för lite äldre skit. billie joe lämnar scenen, men kommer tillbaka kort därefter. han håller upp BLUE. för green day-fans så är det uppenbart. den gitarren är på något sätt helig. visserligen är detta förmodligen en kopia, men det var i alla fall den första gitarren som billie joe fick, i unga dagar.

det är uppenbart att nu går vi tillbaka i tiden ett slag.

 

(forts följer, för jag börjar tappa stinget såhär mitt i natten.)


Kommentarer
Postat av: Jenniiifeer

Hejsan min blogg handlar om mitt liv efter min mammas och lilla systers död och om en stark och glad tjej ifrån Värmland :)



Följ min blogg på Bloglovin så kommer jag följa din .Kika in på min blogg :) Kram

http://jenniiifeer.blogg.se

2009-10-15 @ 01:11:04
URL: http://jenniiifeer.blogg.se/
Postat av: carolinee

haha varför var det här världens härligaste följetång:D

2009-10-15 @ 01:19:27
URL: http://carielle.blogg.se/
Postat av: Emelie

Neeej inte mer följetångar x')

Okej jag var där, vad förväntar jag ,men vafan du skriver så bra!!

Å jag kan erkänna att jag missade helt att han va uppe på läktarn, visst han försvann å alla kollade upp dit men jag såg inte alls vart han va :P

2009-10-15 @ 15:58:45
Postat av: Karro

haha komigen!! keep going!!

2009-10-15 @ 18:00:35
URL: http://kaarooliinaa.blogg.se/
Postat av: ELIN

näe nu har jag suttit här och raderat min kommentar gång på gång, jag kommer verkligen inte på något att skriva som låter tillräckligt bra...



jag väntar på en fortsättning!!!=)

2009-10-15 @ 21:55:31
Postat av: SOFIA

asså shiiiiiit :D:D:D

2009-10-16 @ 16:49:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0